zaterdag 10 maart 2007

Ik heb het licht gezien..

  1. Er zij twee manieren om het licht te brengen,
    de eerste manier is door de kaars te zijn en
    de tweede manier is door de spiegel te zijn die het licht reflecteert.
    Edith Wharton

    Ik ben de spiegel in dit verhaal.

    Ooit heeft iemand mij verteld hoe je verlichting in een slotcar kunt bouwen.

    Daarna was er iemand die mij vertelde dat je beter leds kunt gebruiken omdat deze zuiniger zijn en niet zo heet worden, ook is de levensduur van leds veel langer dus ging ik over op leds.

    Nog weer later was er iemand die een verlichting inbouwde die bleef branden terwijl de auto stil stond, dit was vooral in het donker erg handig voor de mensen langs de baan die nog al eens onder zeer zware druk zo snel mogelijk de auto terug wilden plaatsen in het juiste spoor.


    Ook ik wilde natuurlijk het meest ideale schema vinden om mijn leds te laten blijven branden want zoals menig slotracer heb ik oog voor de fraaie details langs de baan.
    Dus maak ik nog wel eens een ongeplande stop om een en ander van dichtbij te bekijken.

    Er zijn vele manieren om een goed werkende verlichting in je slotcar te krijgen

  1. Je kan het laten inbouwen bij aanschaf van een nieuwe auto als je hem besteld bij http://www.overdrive-shop.com/ makkelijk maar tevens de duurste oplossing (25 euro)

  2. Je kan een compleet lichtsetje kopen als bouwpakketje, dit is redelijk te doen voor de knutselaars en voor ongeveer 15 euro ben je klaar
  3. Je kan naar de plaatselijke elektronicazaak gaan en de losse onderdelen aanschaffen, iets meer werk maar met een goed schema en een beetje basiskennis ook goed te doen. Als echte knutselaar ben je dan voor ongeveer 5 euro klaar en kan je ook nog spelen met blauwe, of gele koplampen of combinaties.
Dus op zoek naar een goed schema, nadat ik deze had gevonden op de site van http://www.kasje.nl/ was het kinderspel en had ik de mooiste verlichting voor weinig geld.
Na jaren was ik het schema kwijt en kon ik hem ook niet weer vinden op de site dus heb ik een mailtje gestuurd naar 't kasje waarna ik netjes weer het hele verhaal toegestuurd kreeg. Hierin verteld Harry Kosse hoe hij op verzoek van Ed Robinson een aantal zaken rondom de inbouw van verlichting in de slotcar eens op papier gaat zetten.

Handleiding tot het inbouwen van verlichting in een slotcar.

Verlichting inbouwen voor Dummy's is een zeer uitgebreid verhaal met erg veel informatie over de verschillen tussen een gloeilampje en een LED, de voordelen en de nadelen, het rekenwerk, de formules en voorbeelden van diverse schema's. Zeer waardevolle informatie die ik dus goed heb opgeslagen op harde schijf, cd en een geprinte versie. Natuurlijk is deze voor iedereen beschikbaar. Zodat iedereen voordelig in het donker kan rijden.



  • D1 is een gewone diode van 1 amp 15 eurocent
  • R1 is een weerstand van bijv 330-470 Ohm 10 eurocent
  • R2 is dezelfde weerstand 10 eurocent
  • R3 is een weerstand van bijv 570-1000 Ohm 10 eurocent
  • C1 is de Gold-cap 5,5 volt 0,1 F 3,15 euro
  • D2 en D3 zijn de voorste leds bijv lichtblauw 2 x 30 eurocent

  • D4 en D5 zijn de achterste leds rood 2 x 20 eurocent


De Leds zijn bij voorkeur Low current leds, het totaal van deze set komt op 4,60 euro. Verder ben je een Dun draadje nodig om de onderdelen met elkaar te verbinden, een soldeerboutje, soldeertin en een stukje latoenkoper om de iedeale verbinding tussen bodemplaat en de kap te maken.

De verbinding tussen bodemplaat en carrosserie (kap) staat niet in het verhaal maar die heb ik er later bij bedacht. Het is heel eenvoudig, je lijmt op de bodemplaat aan elke kant een stukje latoenkoper waarop je de + en de - aansluit.






Daarna bevestig je op corresponderende posities in de kap gebogen stukjes latoenkoper die de verbinding tot stand brengen naar je verlichting.







Lekker handig tijdens het sleutelen als de kap er af is, en je kunt op deze manier de kap voor meerdere onderstellen gebruiken zonden draden te hoeven solderen, natuurlijk kan het ook met een stekkerverbinding maar meestal zitten de draden dan niet echt lekker in de auto en bestaat de kans dat je + en - verwisseld waardoor het niet werkt.

Bij mij werkt het al moet ik soms wel spelen met de weerstanden om voor en achter even lang te laten nabranden, vooral als je geen wit voor gebruikt maar blauw of geel Low current. In dat geval kan je voor en achter gelijk aansluiten of de zwaardere weerstand voor ipv achter plaatsen.

Succes met solderen en voor het complete schema even een mailtje en ik stuur het volledige verhaal van Harry Kosse.

Toch leuk internet...., zo ben ik al jaren iemand dankbaar die ik helemaal niet ken.










1 opmerking:

Anoniem zei

Heej leo, goed te zien dat je het licht ook gezien hebt ;-)
Leuk stukje!!!!
Heb je de uitslagen ook nog gezien van de race ?