zondag 30 november 2008

Morgan Aero 8 van SCX


Natuurlijk was ik al wel in het bezit van een collectie slotraceauto's maar het meer is nooit vol dus moest er weer iets nieuws bij.

Tijdens de minibeurs vorige week had Guus een aantal SCX Morgan aero 8 modellen staan die ik wel erg mooi vond en na een week wikken en wegen toch SCX maar eens een kans geven.
Omdat Willem S zaterdag toch even bij Guus op bezoek ging kon hij behalve een paar onderdelen, ook de Morgan voor mij meenemen.
Je vind hem mooi of je vind het niks.
Ik vind hem mooi maar heb nog nooit eerder een nieuwe SCX auto aangeschaft dus ben ik erg benieuwd naar de techniek van SCX.



Uit elkaar die handel.
De kap ziet er erg mooi uit en de detailereing is ook erg goed. De auto weegt slechts 74 gram.
Voor 2 schroefjes en achter 1 waardoor de kap prima niet klemmend bevestigd is.
Even de onderkant bekijken.
De magneet is van buitenaf verstelbaar en er zitten "vreemde"slepers onder. De magneetkracht op de Magnet Marshall is 140 gram maar een slag los leverd al snel 400 gram wat wel erg veel is, (zelfs voor De Bunker) dit is echter snel op te lossen door de magneet warm te maken (soldeerbout) waardoor hij aan magneetkracht verliest, nu heb je wel iets aan de verstelling.


De binnenkant ziet er netjes afgewerkt uit en alles is goed gesmeerd.
De "losse"motorsteun geeft een fijn flexibel gevoel aan de achterophanging.
Dit zou wel eens goed moeten kunnen rijden ondanks de smalle wielbasis van slechts 56,5 mm en de plastic wielen met smalle bandjes van 19,5 x 9.
SCX heeft een heel eigen motor waardoor het er niet zo universeel uitziet als een Ninco NC/boxertype of de populaire NSR, Slot-it of Mabuchi motor zoals ook gebruikelijk in Fly scalextric en vele andere merken.
De snelheid van slechts 22 km/h op de testbank viel ook wel iets tegen.
Het motorsteuntje is met een eenvoudige klik zonder gereedschap te verwisselen zodat je snel een ander setje zou kunnen monteren.
Dit werkt erg makkelijk mede door de contactstrips.
De onafhankelijke voorwielophanging is leuk maar was niet nodig in dit model en van de Fly auto's weet ik dat het vaak geen toegevoegde waarde is.
Tijdens de eerste rondjes bleek al snel dat de voorbanden de baan niet raken op het rechte stuk.
De binnenzijde van de kap ziet er erg goed verzorgt en degelijk uit. Hier kan weinig stuk gaan en als er iets mis gaat kan je er makkelijk bij.
De xenon verlichting werkt erg goed maar gaat uit als de auto stopt of afremd dus daar is nog een kleine aanpassing mogelijk.
De auto is 128 mm lang met een wielbasis van 79 lang en slechts 56,5 breed waardoor het een mooie lange slanke aanwinst is
Ook de achterverlichting is erg goed gedaan, er schijnt geen licht door de kap en het lijkt wel of de Morgan 6 achterlichten heeft.
Heel mooi gedaan.







Opvallend detail is de zelfcentrerende sleperschoen.
Nadeel vind ik dat je verplicht de SCX sleperschoen moet gebruiken en geen gebruik kan maken van de meer universele sleperschoenen.
Je kan wel sneller een complete sleperschoen vervangen dan de sleper
want ook hier contactstrips die erg goed werken.
Na een eerste rijtest op de thuisbaan was de conclusie klaar.
SCX heeft met de Morgan een heel mooie auto gemaakt die erg goed rijd op de thuisbaan door de behoorlijke magneetkracht en de beperkte topsnelheid.
De goed werkende verlichting is een plus die veel andere merken niet leveren en ook de detailereing en de afwerking is erg goed voor deze prijsklasse
Door de afwijkende sleperschoen, motor, smalle wielbasis en de contactstrips is de auto minder makkelijk te tunen en daardoor minder geschikt voor clubraces. maar op de thuisbaan tegen een andere SCX is het een erg leuke auto die met magneet erg goed rijd.
Het is hierdoor zeker niet mijn laatste SCX want voor thuis is het een aanwinst waar de andere auto's vaak te hard rijden.

5 opmerkingen:

PorscheHarry zei

Ik heb op mijn SCX Porsche GT3R inmiddels andere (Slot It) achterbandjes geplaatst en dit heeft bijzonder goede invloed op het weggedrag (ook beter te bewerken). Door de donkere kap zal je idd geen last hebben van doorschijning van de achterlichten. Misschien moet ik de witte kap aan de binnenkant maar donker spuiten?

FRANK103 zei

Mooi verslag, maar ik vind die Morgan niet mooi. Ligt misschien ook aan de kleurstelling

Dikke Leo zei

PorscheHarry; P2 zal binnenkort het standaard rubber worden op mijn baan dus ook voor deze.

Frank103; Ik hoop dat hij in Racing groen komt zodat ik 2 verschillende heb voor de thuisbaan.

Willem S zei

Leuke auto voor op de thuisbaan inderdaad.
Ik heb mogen aanschouwen hoe de eerste rondjes werden gereden ;-)
Eerst had ik nog even het idee dat dit dan misschien de eerste auto in het rijtje zou worden die leo in het doosje zou laten ;-)
Maar de auto ging dan toch op de baan.
Erg leuke auto, nu nog een tweede met andere print en we hebben een race !!!

Firefighter zei

Altijd leuk zo'n aparte oer-Engelse wagen. Als de Scx hardware je op een gegeven moment tegen gaat staan kun je altijd nog overstappen op een HRS chassis.