zondag 9 augustus 2009

10e Rizla Racing Day

Vandaag even een paar foto's van de 10e editie van Rizla racing Day op het TT circuit van Assen. Raychel en ik waren al voor 9.00 uur op de baan want als je vroeg bent heb je geen file en alle tijd om eens rustig rond te kijken.
Bij de Rizla stand waren de dames nog niet aanwezig om mee op te foto te gaan dus eerst maar even samen. Die vrachtauto van Capirossi en Vermeulen is wel erg groot als Raychel er naast staat.
Mooie auto's waren er volop, deze mercedes vond ik wel mooi al ben ik bang dat je daar ook weer een garage voor nodig bent met afstandsbediening zodat de buren niet zien hoe stuntelig je er uit rolt.
Natuurlijk waren er veel meer mooie auto's; ontzettend veel Porsches waar sommigen nooit genoeg van krijgen, maar ik zocht meer iets speciaals dus moest ik even een foto maken van de Marcos van Cor Euser.
Later die dag zagen we hem rijden met de schitterende Marcos, hij lag na de start op kop en was zeer tevreden want hij spinde erover, even later gevolgd door een volledige cirkel op de baan waarna hij midden op de baan tot stilstand kwam, op het filmpje is de start duidelijk te zien. Na een beetje hulp kon hij zijn weg vervolgen maar wel met een aanzienlijk gehavende en rokende auto en met erg veel achterstand.
Tizzum, een echte Chevrolet Corvette Stingray met T-Bar. Schitterend om te zien hoe zuinig ze waren op de corvettes. Tot het laatst waren ze aan het poetsen om vervolgens een paar rondjes te rijden op het circuit. Ik kreeg het advies om vooral Paddock kaarten te kopen en daar heb ik geen moment spijt van gehad. Alle auto's en rijders om je heen en als je niet op past is je fototoestel binnen een uur vol.
Ook heel erg indrukwekkend waren de 250cc karts. Rondetijden waar de beste GT auto's moeite mee hebben om ze te rijden, 250 km/h en dan 75 meter voor de bocht vol in de remmen.....RESPECT.
Grappig waren ook de jeugdige rijders die een wedstrijdje reden op het circuit.
Raychel zag ook nog een erg mooie auto en moest natuurlijk weer even poseren.
Pioneer was duidelijk hoorbaar aanwezig met een schitterende MACK waarop een uitstekende geluidsinstallatie waarmee ze ook een rondje hebben gereden op het circuit. Op de achtergrond Jeroen Bleekemolen die de snelste tijd ooit neerzette in een demo met een A1GP-wagen op het TT Circuit. Zondagmiddag reed hij in de nieuwe Ferrari een rondje van 1.30.214, twee tienden sneller dan twee jaar geleden toen Bleekemolen 1.30.486 reed.
Op het filmpje rijdt Jeroen op de achtergrond, maar vooral het geluid van de Ferrari was indrukwekkend.
Vanaf onze positie boven de pitstraat konden we ook eens van dichtbij zien hoe een rijder in de auto wordt gepropt. Een paar dingen zijn me nu wel duidelijk geworden.
1. Het stuurtje moet er uit om er in of er uit te kunnen.
2. Je mag niet al te zwaar geschapen zijn met al die riemen in je kruis, om je buik en om je schouders die ook nog eens vakkundig strak worden getrokken.
3. Het zijn allemaal dunne kleine kereltjes want als ik in deze auto zou stappen zou hij alleen nog maar rechtdoor kunnen en is de brandweer nodig om mij er weer uit te krijgen.
Na de race nog even met verbazing gekeken naar alle bolides.
En ja hoor, toen we genoeg hadden gezien in de Paddock was er een Rizla dame die wel met ons op de foto wilde. Raychel wilde het graag en ik moest wel even mee ;-)
Het was een zeer geslaagde dag met ongeveer 57.000 toeschouwers en erg mooi weer, het was niet te warm en pas aan het eind van de dag tijdens de laatste race viel er een klein beetje regen.
Raychel heeft ook genoten en vond vooral de formule auto's en de karts mooi, ik vond ook de demo van Capirossi en Vermeulen erg indrukwekkend.
Zeker voor herhaling vatbaar een een waardevolle voorbereiding op de A1 volgend jaar in Mei.

4 opmerkingen:

Scrapitz zei

Zo te zien hebben jullie je goed vermaakt.
Wellicht dat ook ik volgend jaar maar eens een kijkje neem.
Mooie auto's om te zien en mooie foto's ook trouwens!
Weer genoeg ideeen opgedaan voor je eigen bouwsles neem ik aan ? ;-)

FRANK103 zei

Afzien daar, vooral die laatste foto is ernstig. Kon je haar nog mee naar huis nemen, bij een zoldercircuit past zo'n dame toch ook?
Komen we morgen bij je langs om je circuit en scenery eens goed te bekijken!

:-)

PorscheHarry zei

Dit zijn zeker leuke evenementen Leo en het bezoeken waard. Het is op de laatste foto overigens ook echt aan je te zien dat je je 'opoffert'.

Michael Bon zei

Heei,,

Heeft u nog meer foto's van de NSF100..

Groetjes Michael Bon #19

www.nsf100.nl